۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

علي صلاحي:انصاف اقايان كجا رفته؟


تيم فوتبال پيام با مديريت علي صلاحي و در زمان مالکيت شاکري و با حضور خداداد عزيزي به عنوان مدير فني به ليگ‌‎برتر صعود کرد و سپس به انتهاي دره حاشيه و مشکلات مديريتي رفت، به نحوي که اداره کل تربيت بدني خراسان رضوي، مديريت و مالکيت و حتي سرمربي‌گري پيام را از آن‌ها گرفت تا بلکه بتواند آن را در ليگ برتر حفظ کند، اما اين مساله هم کمکي به پيام نکرد و تيمي که تحت نظر اين اداره و کميته پنج نفره منتخب استاندار خراسان رضوي بود به ليگ دسته اول سقوط کرد. در اين برهه و حال که تيم سقوط کرده است يافتن مقصر دردي از پيام دوا نمي‌کند و نمي‌تواند آن را دو مرتبه به ليگ‌برتر برساند، اما شايد با مرور اتفاقات رخ داده در پيام ليگ 87-88 بتوان براي آينده درسي گرفت که علي صلاحي مدير عامل سابق تيم پيام در اين بين به نظر عده زيادي متهم رديف اول پرونده سقوط پيام است، اما او در خصوص اين مساله مي‌گويد: علت سقوط پيام را از آن‌هايي بايد پرسيد كه مي‌گفتند تيم را به ما بدهيد تا در ليگ‌برتر بماند.
تقصير ما چيست كه آقايان همه گناه را برگردن ما مي‌اندازند
علي صلاحي افزود: تيم را از 13 آذر ماه سال گذشته به كميته 5 نفره واگذار كرديم، در آن موقع تيم در رده 13 جدول قرار داشت، اما مديران آن نتوانستند آن را حفظ كنند، حال تقصير ما چيست كه آقايان همه گناه را برگردن ما مي‌اندازند. وي ادامه داد: هنگامي كه قرار بود تيم به تربيت‌بدني واگذار شود در قرارداد اوليه مابين شاكري مالك باشگاه و تربيت‌بدني مقرر شده بود كه اگر تيم به ليگ دسته اول سقوط كرد تربيت‌بدني يك امتياز ليگ برتر در صورت توانايي‌ مالي اداره آن توسط شاكري به او بدهد و آقايان اعلام كردند ما خودمان تيم را به صنعت وصل مي‌كنيم و اگر نتوانستيم بفروشيم هزينه‌ نگهداري را خودمان پرداخت مي‌كنيم اما بعد از اين، دو قرارداد ديگر نوشته و قرارداد اول لغو شد و ما بدون قيد و شرط تيم را واگذار كرديم.
در بحث فني باشگاه هيچ دخالتي نمي‌كرديم
صلاحي در خصوص قراردادهاي يكساله بازيكنان تيم پيام گفت: در بحث فني باشگاه هيچ دخالتي نمي‌كرديم و عزيزي به عنوان سرمربي بازيكنان را انتخاب و قرادادها را يك ساله تعيين ‌كرد؛ با اين استدلال كه مي‌گويد از ابتداي حضور ما در ليگ‌برتر شايعه مشكلات مالي پيام رسانه‌اي شده بود و همه از آن اطلاع داشتند و هيچ بازيكني حاضر نمي‌شد بيش از يك سال با ما قراداد ببندد و اين در حالي بود كه ما مي‌خواستيم قراردادها بيش از يكسال باشد ولي مجبور بوديم تن به اين كار بدهيم.
در كتاب خاطراتم خيلي از موارد را با سند و مدرك آورده‌ام
مديرعامل سابق باشگاه پيام تاكيد كرد: در كتاب خاطراتم با عنوان «پيام از صعود تا سقوط» خيلي از اين موارد را با سند و مدرك آورده‌ام. وي ادامه داد: هم‌اكنون كه تيم سقوط كرده است عده‌اي با فرافكني قصد شانه‌ خالي كردن از زير بار مسووليت هستند و ديگران را مقصر سقوط پيام مي‌دانند.
استاندار خراسان رضوي قول داد كه 2 ميليارد و 500 ميليون تومان به پيام كمك كند
صلاحي در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود مشكلات مالي اقدام به تيم‌داري در ليگ برتر كرديد، مدعي شد: پس از صعود پيام به ليگ‌برتر استاندار خراسان رضوي قول داد كه 2 ميليارد و پانصد ميليون تومان به پيام كمك كند. اين قول را استاندار در جلسه‌اي با حضور شهردار مشهد، مديركل تربيت‌بدني، معاون سياسي استاندار، آرين‌منش نماينده مشهد در مجلس، من، شاكري و عزيزي داد و هم‌اكنون تنها مردي كه آن را تاييد مي‌كند آرين‌منش است و بعضي ديگر يا مي‌ترسند و يا به هر دليل ديگر موضوع را حاشا مي‌كنند. شاکري مي‌خواست تيم را با 800 ميليون تومان ببندد
وي افزود: زماني كه صعود كرده بوديم از عزيزي برنامه خواستيم كه او در برنامه‌اش رقم حداقل 2 ميليارد و 100 ميليون و حداكثر 2 ميليارد و 500 ميليون تومان را در نظر داشت كه شاكري مالك باشگاه گفت من چنين پولي ندارم و تصميم داشت با حفظ تركيب سال قبل و حضور چند بازيكن جديد از تيم ويند امارات كه به همراه حسين عبدي قرار بود بيايند تيم را با 800 ميليون تومان ببندد اما همه گفتند اين طور جواب نمي‌گيريم و مي‌شويم آسانسور ليگ‌برتر. وي ادامه داد: در همين زمان جلسه ما با استاندار شكل گرفت و راه‌هاي تامين اين پول مورد بررسي قرار گرفت كه راه اول موضوع بند ب قانون پنج ساله چهارم توسعه و اختصاص يك درصد منابع به ورزش و راه دوم اين بود كه اگر مالك باشگاه زميني را دارد كه با تغيير كاربري دچار ارزش افزوده مي‌شود با آن موافقت شود و سود آن خرج باشگاه شود.
تنها 250 ميليون تومان به پيام کمک شد
وي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا تصريح کرد: پس از بررسي‌هاي معاون استاندار مشخص شد كه رقمي كه از محل يك درصد مي‌توانستيم به دست آوريم حدود 8 ميليارد تومان مي‌شود كه درگذشته اين ارقام به تهران و يا شهرهاي ديگر داده مي‌شد اما پس از بررسي بيشتر مشخص شد كه در قانون شركت‌ها و مراكز دولتي مجاز به هزينه يك درصد بودجه خود در ورزش هستند نه ملزم به آن و از اين محل مبلغي به دست نمي‌آيد و از راه حل دوم هم مبلغي عايد باشگاه نشد و تنها مانده بودند فولاد نيشابور و ايران ‌خودرو كه منابع خود را به شهرهاي ديگر مي‌دادند كه از اين محل تنها 250 ميليون تومان به پيام و معادل همين مبلغ به ابومسلم داده شد. صلاحي مدعي شد: قبل از شروع به يارگيري به همراه شاكري به سفر حج رفته بوديم كه استاندار خراسان به عزيزي مي‌گويد تيمت را ببند ما 30 درصد ابتداي قراردادها را مي‌دهيم و در حالي كه اين 30 درصد حدود 700 ميليون تومان بود ولي استاندار 70 روز بعد 250 ميليون تومان به ما داد.
مديركل تربيت‌بدني گفت عزيزي را بر كنار كنيد تا ما به كمك‌ها ادامه دهيم
كدورت‌ها برطرف شد، اما عملا كمكي به تيم نشد
وي ادامه داد: پس از ديدار تيم با برق شيراز در مشهد خداداد عزيزي از بدقولي استاندار گله كرد و از سمتش استعفا داد و ما با آن موافقت نكرديم، اما مديركل تربيت‌بدني گفت عزيزي را بر كنار كنيد تا ما به كمك‌ها ادامه دهيم که ما گفتيم عزيزي دروغي نگفته است و ما بركنارش نمي‌كنيم اما باز گفتند بياييد بيانيه‌اي بنويسيد خطاب به استاندار و بگوييد كه مواضع عزيزي متعلق به خودش است و با باشگاه متفاوت است و اين نامه را رسانه‌اي كنيم تا كدورت‌ها برطرف شود و اين كار را كرديم و متن نامه را آماده و به دفتر استاندار به وسيله مديركل داديم كه ظاهرا استاندار اعلام كرده بود كه نياز به انعكاس آن در رسانه‌ها نيست اما پس از آن عملا كمكي به تيم نشد. گفتند بياييد به ما وکالت بدهيد تا پيام را بفروشيم،
ما هم قبول کرديم وي تصريح كرد: اين وضعيت ادامه داشت تا اينكه داوري گفت يك مشتري براي تيم پيدا شده و شركت مادر تخصصي صنايع و معادن خواستار 100 درصد سهام باشگاه شده است و بياييد و به ما وکالت بدهيد تا آن را بفروشيم كه در ابتدا به دليل اينكه خلاف اصل 44 قانون اساسي بود قصد داشتم 10 درصد سهامم را ندهم، اما بعد قبول كردم كه بدهم و اين كار را هم كردم و حتي خداداد عزيزي هم با امضا صورت جلسه‌اي اعلام كرد كه 5 درصدش را مي‌دهد و از 20 آذر ماه تيم در اختيار تربيت‌بدني بود و تاكنون در هيچ گونه عزل و نصبي و يا اخراجي دخالتي نكردم. در سقوط پيام هيچ کس کم کاري نکرده است سقوط پيام به ضرر من و ديگر سهام‌داران سابق باشگاه تمام شد صلاحي با بيان اينكه سقوط پيام به ضرر من و ديگر سهام‌داران سابق باشگاه تمام شد، گفت: اخلاق اسلامي اجازه نمي‌دهد هر كس به خودش اجازه بدهد ناكامي‌ها و اشتباهاتش را به دوش ديگري بياندازد و قاطعانه مي‌گويم در سقوط پيام بازيكنان، كادر فني، مديران سابق و جديد و هيچ كدام كم‌كاري نكردند. قسم مي‌خورم كه عزيزي هيچ دخالتي در كار تيم پيام نكرده است وي در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود خداداد عزيزي پس از رفتنش از پيام هم درتيم تاثيرگذار بوده است، به ايسنا گفت: قسم مي‌خورم كه عزيزي هيچ دخالتي در كار تيم پيام نكرده است، آدم‌هايي كه چنين صحبتي مي‌كنند قصد و غرض دارند، 5 درصد از سهام باشگاه متعلق به عزيزي است و سقوط تيم به ضررش تمام شد. صلاحي در پاسخ به اين انتقاد كارشناسان كه در زمان مديريتش نتوانست حاشيه‌هاي تيم را جمع كند، اظهار داشت: در كشور ما دو نوع مربي وجود دارند، يكي باشگاه محور است و سمت باشگاه را مي‌گيرد و بازيكنان را توجيه مي‌كند و يك نوع ديگر آن‌ها، بازيكن محور هستند كه خداداد عزيزي رهبر تمامي آن‌هاست و معتقد است كه پول بازيكن را بايد قبل از مطالبه به او داد.
قرار بود با مديريت ما و كمك تربيت بدني تيم اداره شود
مالک باشگاه مي‌گفت حتي اگر عزيزي در قيد حيات نباشد پسرش سرمربي پيام خواهد بود!
وي ادامه داد: به دليل بازيکن محور بودن عزيزي او خيلي زود و پس از بازي سوم بي‌پولي تيم را اعلام كرد و گفت استعفا مي‌دهم و خودم هم قائم مقام هستم و زير آن را امضا مي‌كنم، اما همان شب با شاكري جلسه گذاشتيم و به دنبال اين بوديم كه عزيزي را به عنوان مدير فني انتخاب كنم و شخص ديگري سرمربي شود كه شاكري گفت "من به عنوان رييس هيات مديره اعلام مي‌كنم كه اگر پيام به آسيا برود و يا به جشن خرمن روستاي کنيسه كاشمر برود در هر دو صورت عزيزي سرمربي است" و بعد توضيح داد كه اگر حتي عزيزي در قيد حيات نباشد پسرش سرمربي پيام خواهد بود و بنابراين براي مديريت بحران اقدام كردم، اما اعلام نظر شاكري باعث شد كه نتوانم با تصميم خود عزيزي و مشورت با او به نفع باشگاه تصميمي بگيرم. مديرعامل سابق باشگاه پيام خراسان در پاسخ به اين سوال كه چرا در ابتداي فصل كه پولي در كار نبود تيم را به تربيت‌بدني واگذار نكرديد. گفت: قرار ما اين بود كه تربيت بدني و استانداري به ما كمك كند، ضمن اينكه آن‌ها خواهان گرفتن سهام تيم نبودند و صحبتي از واگذاري نشد و قرار شد كه با مديريت ما و كمك تربيت بدني تيم اداره شود.
شرط واگذاري را براي ادامه كمك‌ها مطرح كردند ما هم قبول كرديم
وي افزود: كمكي كه استانداري به تيم كرد به اين نحو بود كه ليست بازيكنان تيم را گرفت و به حساب آن‌ها پول ريخت كه ما هم استقبال كرديم و دنبال اين نبوديم كه كمك‌ها به ما داده شود و حاضر بوديم كه اين كمك‌ها به همين نحو ادامه پيدا كند و اگر تا 2 ميليارد و 500 ميليون تومان هم به همين شيوه به تيم كمک مي‌شد ما حرفي نداشتيم، اما بعد اين شيوه متوقف شد و شرط واگذاري را براي ادامه كمك‌ها مطرح كردند كه ما هم قبول كرديم. صلاحي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان کرد: پس از سقوط تيم پيام اخبار مربوط به آن را به خصوص در مشهد دنبال مي‌كردم و مي‌ديدم كه همه تقصيرها را به گردن من انداخته شده است، اما خودم را مقيد كرده بودم كه تا كسي در اين مورد سوالي نپرسيد جوابي به كسي ندهم و به همين دليل هم تا الان حرفي نزده بودم.

هیچ نظری موجود نیست: